ZÍSKEJTE VÍCE Z VAŠEHO POSEDU NA KOLE

ZÍSKEJTE VÍCE Z VAŠEHO POSEDU NA KOLE

MIKE LEAHY – Účastník 43 závodů Ironman a vynálezce techniky měkkých tkání Active Release Techniques®


Jedním ze způsobů, jak zajet lepší výsledek v závodě, je vymyslet způsob, jak využít menší úsilí k dosažení stejné nebo vyšší rychlosti. V plavání je to zřejmé. Trávíme spoustu času snahou získat techniku, která nám umožní rychleji se pohybovat ve vodě, a zároveň nevkládat tolik vlastní síly a vytrvalosti. Na kole a při běhu to tak zřejmé není, ale můžeme provést určitá měření, která nás povedou správným směrem.

POLOHA PŘI JÍZDĚ

Existuje mnoho způsobů, jak se dostat do správné pozice, ale nejlepším způsobem, jak rozhodnout, je měřit výkon přímo. Začínáme s aktuální polohou na kole Velotron od Computrainer (počítačově řízený, přesný elektronický ergometr). Líbí se mi tento stroj, protože je tak zatraceně přesný a vede k přesným rozhodnutím.

Nejprve změříme tepovou frekvenci a watty při závodním tempu, dokud se tepová frekvence nestabilizuje pro daný wattový výkon. Obvykle to trvá asi 5 minut a cíl wattů může být od 160 do 300 v závislosti na kondici závodníka. Ten by měl být v pozici, kterou vydrží po většinu času v průběhu závodu (což je pro nás triatlonové geeky poloha opřená o triatlonovou hrazdu).

Jakmile máme základní tepovou frekvenci a výkon, můžeme postupně měnit pozici jezdce. Začnu s délkou kliky, snížím ji o 5 mm a provedu další měření tepové frekvence / wattů, které udržují watty ve všech měřeních stejné. Pokračujte upravování délky kliky, dokud nedosáhnete nejnižší srdeční frekvence pro stejný výkon ve wattech. Většina jezdců zjistí, že mají lepší účinnost s kratší klikou, než používali.

VÝŠKA SEDADLA

Dále si hrajeme výškou sedačky, a pak s pozicí dopředu / dozadu, dokud nedosáhneme nejnižší srdeční frekvence. Hlavními faktory jsou délka kliky a poloha sedadla. Nejlepší poloha rukojeti je kombinací účinnosti a aerodynamiky, takže na tuto pozici neexistuje jednozdačně správná odpověď. Osobně si vyberu nejvhodnější pozici, kterou mohu pohodlně udržet při závodech na delší vzdálenosti. Čím kratší je závod, tím více vydržíte v aero pozici. Jedno upozornění – není dobrý nápad dělat velké změny v pozici na kole den před závodem!

SAMOTNÉ TĚLO

Jakmile máme správnou pozici na kole, vrátíme se na samotné tělo. Zdravotník, který je certifikován v biomechanice, může od pohledu vidět neefektivitu závodníka v jednotlivých bodech. Typicky existuje relativní slabost nebo funkční problém se svalem, vazem nebo kloubem, který ovlivňuje mechaniku šlapání a přinutí pracovat některé svalové skupiny příliš tvrdě. Je jednodušší vidět sval, který pracuje až moc, než skutečnou příčinu a sval, který nepracuje dostatečně tvrdě.

Běžným takovým příkladem je problém v kvadricepsech. Obvykle z intenzivního a dlouhého tréninku jak na kole, tak při běhu. Když kvadricepsy neposkytují dostatečnou sílu do pedálů, cyklista musí zapojit více síly z jiných svalů. Často se jedná o přitahovače na vnitřní straně nohy. Vzhledem k tomu, že přitahovače nejsou ve stejné linii jako kvadricepsy, budou v pohybu tahat koleno dovnitř směrem k horní trubce. To je primární důvod, proč se koleno při sešlápnutí odchyluje směrem k horní trubce.

Přitahovače v modré barvě a kvadricepsy ve vybledlé červené vpředu.

(Atlas lidské anatomie, viditelné tělo)

Nyní „opravíme“ to, co způsobuje problém. Nejsou to přitahovače, které tahají koleno dovnitř. Jsou to dostatečně nepracující kvadricepsy. Kousek po kousku opravujeme chyby, dokud žádné nezůstanou, nebo nám nedojde čas. Další věc, kterou je třeba poznamenat, je, že tyto změny lze provést i den před závodem.

Po skončení tohoto procesu obyvkle vidíme snižení srdeční frekvence o 5-15 úderů za minutu pro stejný wattový výstup. Ve skutečnosti se sportovec nakonec rozhodne během tréninku i závodu zvýšit výkon wattů a skončí s původní tepovou frekvencí. Sportovci myslím raději závodí rychleji, než s menším úsilím. Na to musím přijít! 

Testování odporu vzduchu s několikanásobnou vítězkou triatlonového závodu IRONMAN Danielou Ryf v aerodynamickém tunelu