CVIČENÍ V RYTMU

CVIČENÍ V RYTMU

Dom Cadden – Vytrvalostní sportovec a powerliftingový šampion s více než 20 letou zkušeností a psaním různých publikací napříč zdravotnictvím, fitness a životním stylem.

Výhody cvičení při hudbě jsou zkoumány už od roku 1911, kdy Leonard Eyres zjistil, že cyklisté šlapou rychleji, když kapela hraje, než když je potichu.

Bylo těžké najít saxofonisty a bubeníky, kteří by mohli hrát s pelotonem. Pokus s přenosným gramofonem připevněným na cyklistické dresy rovněž nebyl dobrým řešením. Vzhledem k tomu, že postupem času technologie přehrávání a poslechu hudby výrazně pokročila, mohlo být provedeno mnohem více studií.  Závěry začaly být zcela jasné. Světově uznávaný výzkumník v oblasti hudby, Dr. Costas Karageorghis, který je autorem více než 100 studií, dokonce odkazuje na hudbu jako na „druh legálního dopingu zvyšujícího výkon“.

Pozitivní účinky hudby na cvičení jsou komplexním a mnohotvárným tématem bez jasného a jednotného určení zdroje výhod. Při poslechu hudby se projevuje několik různých druhů spojení mozku a těla. Nejúčinnější způsoby, jak poslouchat hudbu, se mohou lišit v závislosti na typu aktivity, kterou provádíte. Výzkumní pracovníci byli schopni jasně prokázat pozitivní vliv hudby na ustálenou kardio aktivitu ve srovnání se sprinty nebo krátkými úseky s vysokou nebo maximální intenzitou. Je jasné, že hudba pomáhá při výkonu silovým sportovcům a sprinterům, jen je složité tento fakt vyčíslit vzhledem k mnoha různým a subjektivním faktorům.

ODPOVĚĎ NA RYTMUS

Jedná se o často studovaný fenomén, kdy se tělo rádo přizpůsobuje rychlostí dýchání a frekvencí srdečního tepu  zhruba tempu poslouchané hudby. Obecně může rytmus hudby pomoci udržet stabilní tempo a zvýšit efektivitu / snížit výdaje na energii. Výzkumní pracovníci se často snaží najít „dokonalý“ úder za minutu (bpm) pro různé aktivity, ale dochází pochopitelně k odchylkám v závislosti na prostředí, fyzické úrovni, tempu apod. Zde jsou některé doporučené rozsahy:

Ryhlá chůze: 123-139 bpm

Běh: 147-190 bpm

Cyklistika: 125-170 bpm

U vytvrvalců lze mluvit o tom, že pár pomalejších skladeb může snížit tempo těm, kteří se domnívají, že jedou příliš rychle. Některé průzkumy ukázaly, že rap a hip-hop hudba je nejpopulárnějším hudebním žánrem pro trénink. Přesto jejich rozsah rytmu je jen 80-100 bpm. Jak to tedy funguje? Výzkumníci spekulují, že lidé pracují na dvojitém rytmu nebo synchronizují svům rytmus (např. načasováním došlapu při běhu nebo sešlápnutím pedálu při jízdě). Důležité ovšem je, že to funguje správně. Protože rytmus je v hudbě velmi významný.

Trénujte s 2XU – výběr skladeb, které vás dostanou do pohybu, najdete na: