BĚŽNÉ OBAVY ZE ZÁVODŮ A JAK JE PŘEKONAT

BĚŽNÉ OBAVY ZE ZÁVODŮ A JAK JE PŘEKONAT

Dom Cadden – Vytrvalostní sportovec a powerliftingový šampion s více než 20 letou zkušeností a psaním různých publikací napříč zdravotnictvím, fitness a životním stylem.

Ať už běháte, jezdíte na kole, plavete, nebo chcete soutěžit v jakémkoli jiném typu sportu, existují běžné pochybnosti, které se mohou vplížit do vaší hlavy. Podívejme se na ně a rovnou je překonejme. 

NEUDĚLAL JSEM TOHO DOST

Elitní atleti mají před závodem často pocit,  že neudělali všechno, co chtěli – nejste v tom sami. Závody však nefungují jako zkoušky ve škole – není třeba se pokoušet všechno dohnat až do poslední minuty. Existuje okamžik, ve kterém si musíte říct, že jste udělali všechno, co jste mohli udělat, pak už jen zpomalte. Zpomalení znamená snížení intenzity a délku tréninku (obvykle v průběhu posledních dvou týdnů – v závislosti na délce závodu), zakončené velmi lehkými tréninky, takže abyste byli dobře odpočinutí na svůj závod. Pravděpodobně nikdy nebudete plně zregenerovaní a odpočinutí během tréninku, takže pokud správně zpomalíte, můžete být příjemně překvapeni! Zde je další trik elitních sportovců: označí datum svého závodu, pak pracují dozadu (tj. začínají časem určeným pro zpomalení), aby přesně vypracovali trénink, který bude zahrnovat všechny důležité části. Pak – a to je důležitá část – důvěřují svému tréninku. Pokud jste si napsali a rozvrhli veškerý trénink, pak mějte důvěru ve své tělo v ten jediný důležitý den. 

JSEM PŘÍLIŠ POMALÝ NA STARTU

U sportovců je velmi běžný strach z toho, že zůstanou pozadu hned na začátku závodu. Takže sprintují nepřiměřeným tempem a za chvíli „odpadnou“. Velmi brzy jsem se naučil, že pro mě je nejlepší, když začínám na svém vlastním, pomalejším tempu, a pak zrychluji. Jiní mají nejlepší výkon při druhé variantě. Důležité je ignorovat soupeře a držet se tempa, které vám nejvíce vyhovuje a nejlepší pro vaše tělo. Zapište si úsekové časy v tréninku, abyste věděli, jaké tempo je pro vás v počátečních fázích dobré, a zjistěte, v jaké části všeho závodu je nejlepší zrychlit. 

JSEM PŘÍLIŠ NERVÓZNÍ PŘED ZÁVODEM NA TO, ABYCH JEDL / PIL

Pokud začnete být nervózní z nervozity, pak hádejte co – asi budete nervózní. Dobrá věc je, že nejste sami. Sportoví dietologové často identifikují „nervózní žaludek“ a mají pro své sportovce speciální předzávodní jídlo. Poslední velké jídlo si dejte 24 hodin před závodem, než přijde ta největší nervozita. Pak si dejte jednoduché, snadno stravitelné potraviny v malých, pravidelných svačinách nejdéle dvě hodiny před závodem.

NEVÍM, CO OČEKÁVAT

Někdy zjistíte, co máte očekávat od závodu, až když to opravdu zažijete. Snížit tuto úzkost můžete tím, že plně využijete výhody facebookového světa. Přečtěte si komentáře, popisy a zprávy o závodech, abyste se dozvěděli, co vás čeká. Prohlédněte si záznamy a časové výsledky, projeďte si trasu s aplikací Google Earth (pokud závod není v hale nebo v divočině!), A nejlepší ze všeho je podívat se na závody naživo (nebo jako dobrovolník) a komunikujte s ostatními, kteří váš cílový závod mají za sebou. A když nevíte, co všechno očekávat? Namísto toho, abyste to viděli negativně, těšte se na to, že zažijete něco nového a budete motivováni tajemstvím!

BOJÍM SE NEÚSPĚCHU / CHŮZE / ŽE SKONČÍM POSLEDNÍ

Za prvé, pro začínající běžce a triatlonisty – nikdy jsem neslyšel o závodě, ve kterém byste byli diskvalifikováni za chůzi. Jako trail běžec mohu říct, že chůze je něco, co všichni děláme, jen to někteří dělají méně než ostatní – v závislosti na terénu a svahu, energie ušetřená chůzí ve srovnání s rychlostí získanou při běhu může znamenat, že chůze je lepší a efektivnější cesta. 

Bojíte se neúspěchu obecně? Musíte si uvědomit, že v každém závodě nemůžete porazit svůj nejlepší čas. Aby vzešlo něco pozitivního z každého závodu, musíte ocenit všechny vaše úspěchy za daných okolností. Pokud brzy zjistíte, že se věci neuskutečňují tak, jak by se dalo očekávat podle plánu, je důležité, abyste měli plán B a C. Přeneste své cíle, nevzdávejte to. A jaký velký je problém, když skončíte poslední? Nemůžete ovlivnit, jak dobří jsou vaši soupeři a kromě toho, někdy poslední finišer získá nejvíc. A jak říká inspirace pro sport : „Poslední je jen nejpomalejší vítěz.“