NYNÍ UŽ JEN Z KOPCE DOLŮ

NYNÍ UŽ JEN Z KOPCE DOLŮ

Běžet z kopce by mělo být snadné, že? Můžete být o něco rychlejší s menším úsilím, a to je skvělý pocit, ale běh z kopce může ve skutečnosti způsobit problémy. Je to trochu jako se dívat na slunce za chladného dne – běh z kopce je na první pohled skvělý,  ale po chvíli můžete mít pocit, že se vám něco stane. 

Zjistil jsem to v mém prvním 100 km závodě, dlouho předtím, než jsem kdy věděl o kompresních ponožkách 2XU. Dlouhé seběhy mě nakonec dohonily, když se mi celá nohy s prsty každým krokem vrazila do špiček bot. Na konci závodu jsem přišel o několik nehtů. Kvadricepsy, kolena, kotníky a chodidla jsou ohroženy, ale pokud se budete starat o svou techniku, můžete chránit své tělo a naučit se efektivně zvyšovat rychlost, abyste mohli získat několik snadných kilometrů.

ŘEŠENÍ TVRDÉHO DOPADU

Vyvarujte se zablokování kolen a nadměrného pohybu (došlapu na nohy daleko před boky) a nárazu do paty. Všechny tyto věci vám brání mírnit nárazové síly z dopadu na zem.

DĚLEJTE MALÉ KROKY

Překonejte každý terén v 2XU

Čím větší je sklon a čím je kluzší nebo nestabilnější terén, tím menší by měly být vaše kroky. To vám poskytne větší stabilitu a usnadní vám rychlejší a lehčí kontakt se zemí.

LEHKÉ A RYCHLÉ KROKY

Mnoho běžců má tendenci vypustit a vypnut, když běží z kopce, a jejich nohy dopadají těžce s dlouhým časem kontaktu se zemí, aby mravenci stihli zabalit děti do bláta upečeného na vašich botách, a použili ho jako karavan. Lehké a rychlé kroky pomáhají s rychlostí a vaše nohy se střetávají s menším tlakem, takže svaly na nohou a měkká tkáň kolem kolen nemusí jít do „brzdícího“ režimu – což je fáze, kde dochází k poškození.

VYUŽÍVEJTE VAŠE CORE SVALY K DRŽENÍ TRUPU

Stejně jako sprinteři používají své core svaly více, musíte kvůli vyšší rychlosti aktivovat svaly středu těla. Tím se sníží nadměrný pohyb kolem kloubů, který může vést ke zranění. To je obzvláště důležité pro běžce například s baťohem – vaši rovnováhu lze z kopce snadno rozhodit, pokud neudržíte pevný střed těla.

PŘIZŮSOBTE SE POVRCHU

Je povrch kluzký? Sklouznete, když došlápnete (např. na štěrku)?  Je země stabilní nebo tam jsou volné kameny? Buďte připraveni změnit způsob běhu v závislosti na všech těchto věcech. Na povrchu s kameny nebo potenciálními překážkami budete muset zvedat kolena. Na hladkém povrchu (např. suchá zpevněná silnice nebo stezka) můžete běžet velmi nízko nad zemí, abyste minimalizovali náraz.

PŘIZPŮSOBTE SE SKLONU 

Chraňte Vaše svaly v 2XU MCS kompresi

Čím větší je sklon, tím kratší by měl být váš krok, lehčí a rychlejší váš kontakt se zemí, a za určitým bodem je nejlepší se trochu zaklonit.

POUŽÍVEJTE VAŠE RUCE

Na drsných, nestabilních nebo kluzkých površích udržujte loket a paže nízko a trochu od těla, aby vás stabilizovaly, dosáhly rovnováhy a byly v dobré pozici pro předcházení pádu opíráním o stromy nebo kameny. Když je povrch dobrý, držte nohy nízko nad zemí a nechte ruce pořádně zhoupnout – paže ohněte asi o 90 stupňů, houpejte pěstí přímo za boky, paže a lokty držte blízko u těla. To je skvělý způsob, jak zvýšit rychlost, aniž byste zvyšovali sílu a energii do nohou. 

DOBŘE SE DÍVEJTE PŘED SEBE

Urychlete svalovou regeneraci v 2XU Regenerační kompresi

Vyhněte se pohledu do země přímo před nohy. Běžíte rychleji, takže potřebujete včasné varování před každou překážkou, která je před vámi. Vyhněte se brzdění nebo dokonce příliš rychlému zpomalení – oboje způsobuje silné vysílení pro tělo.

POUŽÍVEJTE VAŠE PRSTY

Na zvláště dlouhých nebo strmých svazích použijte prsty k „zakousnutí“ se do podrážk boty – jako byste se snažili sebrat pero z podlahy. Tím se zabrání posunutí prstů vpřed v botě, když vaše noha dopadne na zem. Navíc vytvoří vyšší stabilitu při dopadu, což vám poskytne sebevědomější krok a pomůže chránit kotníky a kolena.

Autor: Dom Cadden

Vytrvalostní sportovec a powerliftingový šampion s více než 20 letou zkušeností a psaním různých publikací napříč zdravotnictvím, fitness a životním stylem.